10 راهکار طراحی سایت برای جلب اعتماد کاربر
1- به وعده های خود در طراحی سایت عمل کنید!
خب شاید این ساده ترین راه برای یک طراحی سایت و جلب اعتماد کاربران شما باشد. یک کاربر از شما چه میخواهد؟! اگر قرار است سایت شما تا 5 روز دیگر آماده شود، خب پس باید طراحی سایت شما تا آن زمان تمام شود.
2- اصول سازگاری در طراحی سایت
بهترین روش طراحی سایت این است که ما بدانیم اولاً کاربران ما چگونه احساس راحتی بیشتری میکنند که نیاز کمتری به آموزش در زمان استفاده را داشته باشند و ثانیاً تغییرات مورد نظر را به آهستگی و در طی یک بازه زمانی طولانی مدت در نظر بگیریم تا کاربر بتواند آرام آرام با تغییرات انس بگیرد و دچار سردرگمی در ساختار جدید سایت شما نشود.
3- در طراحی سایت حرفهای باشید!
اگر به دنبال جلب اعتماد بیشتر کاربران سایت خود هستید، سعی کنید تا رعایت اصولی مانند ایجاد فضای خالی در وب سایت، رعایت ترکیب بندی و رنگ بندی متناسب با متون و قابل خوانا بودن محتوای ارائه شده به کاربر را در طراحی سایت خود همیشه در نظر داشته باشید. یادتان باشد هیچ گاه کاربرد را فدای زیبایی ظاهری نکنید!
4- فریم ورک و چارچوب خودتان را در طراحی سایت داشته باشید.
یک کاربر در صفحه ای محتوایی را مشاهده مینماید، مشخصا توقع دارد با عبور به صفحهای دیگر طی همان قالب قبلی محتوای جدید را مشاهده کند. شما همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی سایت شما به گونه ای نباشد که مخاطب برای مرور در صفحات شما همواره با یک چینش و ظاهری متفاوت روبرو شود. در طراحی سایت یک مثال است که میگویند یک صندلی در یک اتاق، یک اتاق در یک خانه، یک خانه در یک محله و یک محله در یک شهر معنا پیدا میکند. این به این معنا است که باید اصول و تناسب همیشه در طراحی سایت از یک قاعده مشخصی پیروی کند و ساختار شکنی های غیر متعارف باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.
5-سبک خودتان را در طراحی سایت به کار بگیرید!
همیشه، تقلید و پیروی کردن از دیگران، چیزی است که باعث حس بی اعتمادی به کاربر می گردد. شما حتماً دیده اید تجارت هایی را که از سعی میکنند خود را چه از نظر نام و عنوان و چه از نظر ظاهر شبیه رقبای موفقشان نمایند. بیشتر کارفرماها دوست دارند که طراحی سایت ای شبیه به وب سایت های رقیب خود داشته باشد، این حرفه طراح سایت است که بتواند او را از خطرهای ایجاد شده برای ایجاد حس اعتماد کاربرانشان متوجه سازد.
6- طراحی سایت برای کاربران، نه موتورهای جستجو
افراط در سئو، چیزی است که محبوبیت و القای حس اعتماد یک کاربر را خدشه دار میکند. سئو در طراحی سایت، نقش بزرگی را ایفا میکند، اینکه کدهای سایت به چه صورتی در سایت نمایش درآیند، کلمات کلیدی چگونه لینک شوند، تعداد استفاده از المان های مورد نیاز در هر صفحه و بسیاری از موارد دیگر هستند که در زمان طراحی سایت باید در سئو در نظر گرفته شود. وقتی شما کاربر را فراموش می کنید و یادتان می رود این مطالب را برای چه کسی می نویسید، مخاطب شما حس بی اعتمادی نسبت به سایت شما پیدا خواهد کرد.
7- تغییرات در طراحی سایت، آهسته و پیوسته
کاربر شما در هنگام مراجعه به وب سایت شما، می خواهد از رویکرد منطقی تغییرات که برای او قابل درک، تشخیص و دارای روندی آهسته باشد برخوردار گردد، پس سعی کنید در طراحی سایت به کاربران خود القا کنید که شما همان کسی هستید که در صفحه قبل هم بودید !
8- شناخت تمایلات کاربران و تطابق آن در طراحی سایت
هیچ انسانی دوست ندارد متوجه شود که فریب خورده است و یا مجبور به انجام کاری شود که نمیخواهد. اگر شما در ابتدای یک صفحه یک پاپ آپ تبلیغاتی در نظر گرفتید، در حقیقت به صورت مشخصی خواسته اید آن چیزی که خودتان میخواهید را به زور به کاربر نشان دهید! این حس خوبی برای کاربر ایجاد نمیکند. یا مثلاً اگر قرار است که با فروش این فایل، نیازمندی هایی از کاربر را برطرف سازید ولی این فایل حاوی آن نیازمندی ها نیست، مصداق اصلی تقلب در سایت را پدید آورده اید.
9- طراحی فرآیند های طراحی سایت، سادگی یا ساده لوحی؟!
در طراحی سایت باید بتوانید به سادگی و با کمترین فرآیند های کاری به مخاطب آن چیزی که باید را ارائه کنید.بزرگترین اشتباه توضیح واضحات است؛ بیشتر از اینکه کارکرد مثبتی داشته باشد، باعث ایجاد حس توهین به کاربر خواهد شد. سعی کنید مواردی را که کاربر خود میتواند به سادگی کشف نماید را برای کاربر نگاه دارید تا لذت درک و کشف آن را کسب نماید.
10 – طراحی سایت مطابق سلیقه کاربران، افراط و تفریط ممنوع!
همیشه سعی کنید بازخورد کاربران سایت های مختلف و سایت خودتان را داشته باشید. امروزه فرآیند های تشخیص خودکار سلایق کاربر از طریق بازخوردهای کار با یک وب سایت بوجود آمده است که مطابق با آن بتوان به ارائه محتوا و یا شکل ظاهری یک وب سایت پرداخت. در درجه اول به نظر ایده بسیار جالب و کاربردی می آید، اما همیشه یک نقطه بحرانی همراه خود خواهد داشت و آن این است که تا چه زمانی و چه مقداری از چه اطلاعاتی را میتوان از کاربر جمع آوری نمود که به او حس ورود به حریم خصوصی و ردیابی او را ندهد.
درباره این سایت